
Hur ändrade medvetna konsumenter sina konsumtionsvanor under 2021 – och varför?
2021 var året då hållbarhet blev affärskritiskt. Företagen som har integrerat hållbarhet i sin kärnaffär lockar finansiärer, kunder och talanger – medan de som ligger efter riskerar att tappa konkurrenskraft.
I vår senaste rapport, som baseras på svar från vår Hållbarhetspanel, ger initierade konsumenter sin syn på sina ändrade konsumtionsvanor under året samt ger tips på vad företagen bör fokusera på under 2022.
Över hälften av respondenterna i Hållbarhetspanelen valde under året bort företag på grund av upplevt bristande hållbarhetsarbete. Undersökningen visar samtidigt att företag med koll på hela produktionskedjan vinner nya kunder.
Konkurrensen om kunderna hårdnar när många vill konsumera mindre av hållbarhetsskäl. Dåliga arbetsvillkor och bristande produktionskedjor är några av anledningarna till att konsumenter valt bort företag 2021. Samtidigt leder ett trovärdigt hållbarhetsarbete både till nya kunder och ökad konsumtion. Störst är förändringen inom vardagsnära produkter som livsmedel och kläder.
Nyfiken på vilka nyårslöften företag ska hålla under 2022? Ladda ner rapporten för att läsa mer!
Om Hållbarhetspanelen
Hållbarhetspanelen består av 1500 initierade konsumenter som svarar på frågor kring sina egna konsumtionsvanor och ger tips till företag hur de ska utveckla sin affär framåt för att de ska fortsätta vara deras kunder.
